Jeg er med i en del fiske- og bådgrupper på Facebook, og jævnligt bliver der i disse grupper, spurgt til valg af elmotor eller batterier. Derfor denne lille guide.

Motor størrelse: I motor specifikationer kan du læse hvor meget strøm(antal ampere) motoren trækker ved fuld kraft, og så kan du regne ud hvor mange timer der kan sejles. Batteriets ampere timer skal divideres med motorens forbrug. Minn kota 55lbs og 80lbs trækker ca. 50A ved max. Et 100AH batteri vil derfor kun holde i 2 timer på max.

Elmotorerne fra Minn kota trækker ved halv kraft blot 25% af den strøm de trækker på fuld kraft. Derfor er det vigtigt ikke, at købe for lille motor. Hvis du kan nøjes med at sejle på halv kræft vil du nemlig have batteri til 8 timer (100/(50 x 0.25) i stedet for blot 2 timer. Det siger sig selv, at man kan sejle ved lavere kraft på en 80 lbs motor end end 55lbs motor. Så snart båden bliver større end en 13-15 fods jolle eller der skal trækkes hurtigere med kunstagn, vil jeg klart anbefale en 80lbs motor.

Motor typer: Der findes mange Minn Kota modeller, men de kan deles op i 2 typer. Hæk-monterede og front-monterede. De hæk-monterede er beregnet til at styre som traditionelle motorer, og er gode til f.eks. Vertikal fiskeri, hvor båden skal placeres præcist oven på fisken. Desuden er de hæk-monterede billigere, da de har en simplere konstruktion og færre funktioner end de frontmonterede. Min anbefaling til hækmonteret motor til fiskeri er Minn Kota Traxxis 55 lbs, da den har trinløst gear, så jeg helt selv kan styre farten, og da den passer fint i størrelse til de 14 fods foreningsjoller jeg benytter.

Klassisk hæk monteret Minn Kota Traxxis 55lbs. Perfekt til sejlads og aktivt fiskeri

De frontmonterede Minn Kota har som nævnt mange flere funktioner end de hækmonterede. Jeg ville vælge en Ulterra eller en Terrova, hvor de vigtigste funktioner, efter min mening, er autopilot og ankerfunktion, men cruise control, der sikrer konstant hastighed er også virkelig anvendelig.

Endelig har Ulterra automatisk isætning og optagning, hvilket er lækkert på havet, så jeg ikke skal ud i stævnen, men også lækkert ved fiskeri på helt lavt vand, hvor jeg hurtigt kan justere, hvor dybt motoren stikker.

Det faktum at båden trækkes af motoren gør også at der er mere plads til fiskeri, og at man ikke risikerer at få linen i motorens skrue, hvis man dørger.

Minn kota Ulterra 80lbs, automatisk optagning og isætning gør at bådens front kan fyldes med grej. Motoren kan både bruges på min store båd til havfiskeri og på foreningsjollerne på de Sjællandske søer. Autopilot og cruisecontrol gør at jeg kun skal dreje en gang i mellem

Batteri typer: Der findes de traditionelle forbrugs/marinebatterier. Eneste fordel ved dem er, at de er billige i indkøb. I forhold til Lithium batterier, er de meget tungere, kan holde væsenlig mindre strøm, og bliver også slidt hurtigere (kan holde endnu mindre strøm). Et lithium batteri har 4-5 gange længere levetid end et traditionelt marinebatteri. I det samlede regnskab, kan det derfor bedst betale sig, at købe lithium fra start af. Desuden fås marinebatterier kun i 12V, så hvis man har en 24V eller 36V motor, skal man til at serieforbinde flere batterier, og her fås Lithium fra f.eks. Lithiumpro.dk både i 24V og 36V.

24V 100ah batteri fra LithiumPro, så har jeg altid batteri nok til en hel fiskedag uanset forhold

Det skal lige nævnes at der indenfor marinebatterier findes forskellige typer, men generelt synes jeg ikke, at der er den store forskel på dem i forbindelse med brug af elmotor.

Anbefalet batteristørrelse: Til en almindelig dags fiskeri med stille og rolig sejlads passer det fint med 100AH marine batteri eller 50Ah Lithium batteri. Hvis der skal dørges lidt hurtigere med kunstagn, eller arbejdes i strøm eller vind på havet vil jeg forslå, at man har 200Ah marine batteri eller et 100Ah lithiumbatteri.